• home »
  • nieuws »
  • workflow RED ONE in Final Cut Pro Studio 2.0
 

bewerken van 2K RED ONE materiaal in FCP

... terug

nu we enige ervaringen hebben met het filmen met de RED ONE, komen we langzamerhand ook steeds meer te weten over het editen van RED ONE footage. de files die geschoten worden met de laatste firmwareversies zijn goed te editen in de meest up to date versies van zowel FCP als Premiere. ook pakketten als Flame en AfterEffects zijn met de nieuwste updates goed te gebruiken. wij zetten onze workflow tot op heden even op een rijtje

 

 

opnames

neem vooraf de tijd om de handleidingen van je camera en editsoftware goed door te lezen. installeer de QT-codec [via de FCP of Premiere installer die je kunt downloaden op de red site]. installeer ook REDcine, REDrushes en REDAlert. zonder deze software kan je op je laptop geen R3D [RED] footage terugkijken. zorg dat je editingsoftware up to date is voordat je de RED software installeert. finalcut 5 werkt niet.

benodigdheden:
- RED ONE camera met CF
- macbookpro Intel [redcode draait niet op G5/G4] met de juiste software, niet alle MBP's kunnen fullframe
  weergave aan.
- cardreader [FW800, lexus werk voor ons prima, let er op dat het specifiek snelle CF's zijn die niet in alle
  cardreaders foutloos worden gelezen. incompatibilieteit van de reader kan corrupte kaarten opleveren
- externe FW800/FW400 schijf [glyph heeft garantie op data-recovery, iets om te overwegen]

voor de opnames werken we op dit moment met camera firmware build 17 op een camera die al het nieuwe audioboard heeft en een CF-module voor gebruik van CompactFlash kaarten.  we werken voornamelijk op 2K maar hebben ook al enkele shoots gedaan op 4K.

tijdens de opnames is het belangrijk om te kijken of zowel in de RedSpace als in de RAW-view modus de opnames zichtbaar zijn op je viewfinder. Als dit niet het geval is, heb je dusdanig met je instellingen zitten spelen dat ook al je proxy-files niet werken [zwart zijn]. een veel gemaakte fout is namelijk om de RGB waardes van 1 naar 0 te zetten omdat men denkt dat 1 staat voor +1 terwijl het gaat om een factor [1 =100%, 2 = 200%, 0.7 = 70%]

maak een duidelijke directorystructuur aan voor het archiveren van je opnames on-set.  bijvoorbeeld:

project_invite_1

         dag1_25mei

                kaart1
                kaart2

         dag2_26mei

                kaart1
                kaart2

zorg dat de ID, datum en tijd van je camera goed staan

kopieer na het schieten van een take de kaart naar de FW harddisk en naar je laptopharddisk, let er daarbij op dat je altijd direct van je source kopieert en dus geen kopieen van kopieen gaat maken waarbij fouten zich opstapelen. gebruik nooit slepen of cut/paste [appeltje-x, appeltje-v] commando's. want op het moment dat dan je laptop uitvalt in het midden van een verplaats-actie, zit je met 2 corrupte halve files.

er is software verkrijgbaar waarmee je een geverifieerde kopie maakt. dit sluit dus de kans op corrupte kopiieen grotendeels uit. deze software kost commercieel ongeveer 80 euro en is de moeite waard, je hebt de kosten er na 1 re-take over het algemeen wel uit.

je krijgt nu een directory per take waarin een R3D file staat [de daadwerkelijke opname] en 4 quicktime referencemovies die de zelfde naam hebben maar dan met een achtervoegsel:

_F = fullframe

_H = halfframe

_M = medium

_P = proxy

deze files behoor je als de software juist is geinstalleerd te kunnen openen met Quicktime en FinalCutPro, lukt dat niet, dan heb je de verkeerde versie van of Quicktime of de RED quicktime component. als je een vlotte cardreader hebt, dan moet het zelfs vanaf de kaart direct te openen zijn, zeker als je je beperkt tot de _H of _M versies.

via REDAlert kan je nu de R3D inladen en eventueel al kijken of gewenste grading mogelijk is met het zojuist genomen shot.

 

 

editing

 

UPDATE:
inmiddels heeft apple voor het gebruik van native RECODE media [R3D files] in  final cut pro 7 een eigen handleiding voor de RED workflow voor FCP 7 uitgewerkt binnen de manual van FCP. zoals het kopieeren van REDCODE media op je apple, het selecteren van de juiste log and transfersettings voor RED ONE,  het ingesten [log and transfer] van RED media in FCP en het voorbereiden van je FCP timeline op het gebruik van RED MEDIA

ook is het mogelijk  RED one media te editen in FCP 7via een transcode naar ProRes [vooral de nieuwe ProRes 4444 is ideaal]

Hoogst mogelijke kwaliteit

benodigdheden:
- REDCINE
- CRIMSON WORKFLOW een full version die meer dan 7 clips exporteert kost ongeveer 140 euro
  en is bij ons beschikbaar voor klanten
- FCP recente versie

we gebruiken de R3D files niet maar de QT files die in de folder bij de gewenste R3D file staan. dit zijn referentiefiles die verwijzen naar de bijbhorende R3D file.

voor het editen in FCPs2, kan je gewoon met import je QT proxies importeren. handig is dat je bij het importvenstervia het vergrootglas [zoekopties] de te importeren files kunt beperken tot _H of _M, op die manier hoef je dan niet alle directories af om shot per shot de gewenste proxy-file te importeren.

je kunt de selectie nog verder beperken door bij de zoekopties op het +'je te klikken en bijvoorbeeld een specifieke datum te kiezen.

als je al je materiaal in je bin hebt, kan je een clipje op de tijdlijn slepen. FCP zal u vanzelf vragen of je de tijdlijnopties aangepast wilt hebben aan de clip. kies voor ja.

je kunt nu je edit doen. let er op dat je in principe alleen cuts, crossdissolves en dergelijke gebruikt omdat we uitgaan van een XML export en conversie naar telecine XML in REDCine voor grading en rendering

als je klaar bent met je edit, gaan we exporteren via XML [een soort uitgebreide EDL], hoe je dat doet, wordt uitgelegd in een filmpje van crimsons workflow

via CrimsonWorkflow kan je dan exporteren naar REDCINE [let er op dat je het filmpje een paar keer aandachtig bekijkt zodat je geen stappen overslaat]

in REDcine kun je nu de bewerkte XML importeren [nadat je eerst je intermediates hebt geladen die zijn aangemaakt door crimson], je hebt nu je edit in REDCine staan en kan met REDCine je colormatching en grading doen. eenmaal klaar met de matching en grading, kan je de export vanuit REDcine doen naar het gewenste uiteindelijke formaat zonder ooit uit de RAW space te zijn geweest.

mindere kwaliteit

voer de editing uit zoals bij de crimson workflow maar doe je grading en matching via COLOR of via de filters beschikbaar via FCP. het mag duidelijk zijn dat COLOR een betere kwaliteit aflevert. je kunt nu voorafgaande aan het renderen je _H files vervangen door je _F files zodat je definitieve export met 2K gebeurt.  [wij werken zelf met REDCine]

 

bovenstaande informatie is gebaseerd op onze ervaringen en kan dus fouten bevatten, onvolledig zijn of op een andere computer dan de onze niet werken. heb je zelf ervaringen, tips en trucs, mail ons dan, we voegen het toe omdat we kennis graag delen

 

getest met:

FCP 6.0.5
Redcine 3.12
Mac: 10.4.11
Crimson: 0.0.0

 

 

 overige workflows:

- editing RED ONE footage in premiere

- editing RED ONE footage in AvId [download PDF]

 

 

 

 

 

 

 

  Invite-AV - Advies over en verhuur van beamers, hd camera's en audio apparatuur.
   Phoenixstraat 56   2611 AM Delft   tel 06.17140481   fax 015.21127631   info@invite-av.nl