het gebruik van HVX200 en P2 met FCP

... terug

 

de HVX200 is een schitterende camera die met de juiste instellingen prachtige plaatjes kan schieten. maar net als met het werken met tapes, heeft ook het SSD [solid state disk] concept achter P2 zo haar regeltjes.

ben je van plan de camera te huren? doe je zelf een groot plezier en lees dan eerst aandachtig onderstaande informatie over de workflow met FCP.

still uit hvx200 footage 1:10
workflow P2, MXF, DVCProHD in FCp [Final Cut Pro]
duel adapter voor P2

allereerst een paar goede links om op te klikken:

uitgebreide informatie:


software voor P2:
drivers - voor Mac en PC vind je hier
p2cms - contentmanager voor P2 kaarten. o.a. selectieve ingest van media

andere NLE's met de HVX200/P2kaarten:
avid driver page
avid over importeren MXF
premiere pro cs3 en p2 support

hieronder een korte beschrijving van de workflow. let wel op: dit werkt voor onze NLE goed, je zult moeten testen of het voor jou ook voldoet.

net als met alle detachable media, bestaat er een kans dat je de kaart[en] niet netjes afsluit of verwijderd. Om corruptie van je P2 bestanden te voorkomen en op een handige manier je content binnen te halen in FCP [6] de volgende tips:

  • Apple en Panasonic raden officieel aan om bij voorkeur gebruik te maken van p2cms of 'log and transfer' binnen fcp6 om je content van je kaarten te halen! log and transfer vervangt de 'import P2' functie van FCP5
  • zet je P2-card op write protect voordat je gaat kopieeren!
  • Apple en panasonic raden aan geen drag and drop te gebruiken maar een image te maken van de P2-kaart. bij langzame transerrates kan je proberen eerst de folder 'content' en daarna pas de file 'lastclip.txt' te kopieeren naar je portable harddisk/laptop omdat multiple copies vanaf 1 volume altijd vertraging betekent.

workflow binnenhalen data van P2 kaarten in FCP 6
getest met FCP 6.02, OSX 10.4.11, quicktime 7.3.1

  • installeer de laatste drivers en p2cms
  • zet je p2 kaarten op write-protect om corruptie door het uitvallen van de verbinding en daarmee onjuist verwijderen van het 'verwijderbare volume' te voorkomen.
  • zet de camera op PC-DUB. dit doe je door 'm eerst met het knopje achterop op MCR/VCR te zetten, even te wachten tot de lampjes naast de P2-sloten solide branden en dan het knopje opnieuw in te drukken en ingedrukt te houden totdat het lampje tussen PC en DUB gaat branden. in de VF en op de LCD meldt de camera nu: 1394 DEVICE en na enige seconde verschijnt daar onder de tekst: DISCONNECT
  • sluit de HVX200 aan via een firewirekabel. bij een mac verschijnen na enige tijd evenveel volumes op de desktop als er kaarten in de reader zitten. IN DE VF en op de LCD verschijnt nu: 1394 DEVICE met daaronder CONNECT.
  • let er goed op dat alle volumes van je reader zichtbaar zijn voordat je gaat kopieeren of 'log and transfer' gebruikt. bij de HVX200 met twee P2-kaarten in de slots horen ook 2 volumes gemount te worden als je de HVX200 aansluit in de PC-DUB modus. eject anders het volume en probeer het nogmaals.
  • de files verschijnen straks in je actieve logging bin [selecteer deze door een bin naar keuze te kiezen en onder het menu 'file-->set logging bin'.
  • nog niet gekopieerde P2 kaarten gaan in een op de mac aangesloten P2 lezer [waaronder ook de HVX200]. deze kan je benaderen via p2cms. je kan dan kiezen welke media je naar je computer over wilt zetten [ingest]. je kan deze stap eventueel overslaan [ook als je zelf al je P2 kaarten hebt leeggetrokken op een portable harddisk of laptop] en direct:
  • de directory waar je gedurende de dag je P2 kaarten naar toe hebt gekopieerd of vanuit P2CMS: open je daarna vanuit FCP met ' file --> log and transfer.
  • klik de media die je om wilt zetten aan. geef in de player aan de rechterkant een in- en outpoint, voeg daaronder je toevoegingen aan de metadata toe [titel, reel etc] en en klik op 'add clip to queue' onder dat window. je kan dan eventueel uit de zelfde clip nog meer subclips toevoegen of van een andere clip gaan kiezen of je 'm al dan niet wilt gebruiken.
  • als log and transfer klaar is met alle clips uit de queue; staan deze in je logging bin. je kan gaan editen. als dit allemaal niet wil lukken kan je een truc van oudere FCP versies waar er geen log and transfer bestaat proberen en kan je na een import van de files ['file-->import-->files/folder] via mediamanager naar een FCP eigen formaat. bij FCP 6 waren de files na import wel direct bruikbaar maar niet optimaal.
  • sluit na afloop de camera netjes af door de volumes op een veilige manier te verwijderen [bij de mac met het eject icoontje/commando] en het 'verwijder volume' als je met de rechter knop op het icoontje klikt. de camera geeft nu weer in de VF en de LCD: 1394 DEVICE en DISCONNECT. je kan de camera nu uitzetten.

oudere versies:

  • bij FCP versies waar er geen log and transfer bestaat, kan je 'import P2' gebruiken of kan je na een import van de files ['file-->import-->files/folder] via de mediamanager naar een FCP eigen formaat. klik hiertoe de asset aan in je bin en klik op mediamanager. bij FCP 6 waren de files na import overigens wel direct bruikbaar maar niet geoptimaliseerd voor gebruik met FCP. je moet natuurlijk wel de juiste codecs hebben draaien en de juiste sequence preset hebben geselecteerd.
  • via log and capture kan je ook gewoon capturen ware het een gewone DV-camera. vergeet alleen niet je capture-settings op de juiste [DVCPro] codec te zetten. dit geldt ook voor je sequence-settings! zet je firewire control op 'firewire DVCPro control'. je gooit hier wel alle voordelen van P2 mee weg.
  • de downconversion [HD naar SD] van de HVX200 is hardwarematig en over het algemeen beter dan de softwarematige van je NLE. zie de handleiding voor downconversion.

overigens kan je om tijd te winnen ook direct vanuit FCP met 'log and transfer' je materiaal binnen halen.

variabele framerate:

  • haal de data binnen zoals hierboven beschreven
  • selecteer de gewenste media uit je bin en klik op 'tools --> DVCProHD framerateconvertor' selecteer de doel-framerate. selecteer de gewenste opties. je doel-framerate is dus wel altijd je sequence-framerate om renderen te voorkomen!

 

 

  Invite-AV - Advies over en verhuur van beamers, hd camera's en audio apparatuur.
   Phoenixstraat 56   2611 AM Delft   tel 06.17140481   fax 015.21127631   info@invite-av.nl