• home »
  • nieuws »
  • review nieuwe versie FCP X UPDATE 17 november 2011
 

eindelijk final cut pro update

... terug

Final Cut X is inmiddels al geruime tijd te downloaden in de appstore, net als motion 5 en compressor 4

de afgelopen weken hebben we het internet nauwlettend in de gaten gehouden en ons door tientallen reviews, sites, artikelen, meningen en newsgroepen heengewerkt en zo veel mogelijk de aangeboden speculaties en feiten gechecked. 

we hebben alles gedownload.. en nu? [updates 29/9/2011]

zelfde render engine voor alle producten dus consistentie

 

leesvoer FCP X

interessante links:

FCP X editing on TUAW

mutiple timelines in FCP X using compound clips

FCP 7 en OSX 10.7 Lion

handige editing tips FCP X Michael Wohl

FCP X en Motion 5 

laatste reacties Larry Jordan

creative cow - walter biscardi over FCP X

FCP-X hoe ging het ook al weer met shake

hoe ging het ook al weer met ander Pro pakketten van apple

larry jordan kijkt terug op 14 dagen FCP X

apple geeft antwoord en uitleg over missende functies en de meest prangende final cut pro X vragen

bugreports FCP X

FCP X niet goed; geld terug?

FCP X bugreports met fixes/workarounds

FCP X FAQ

forum met redelijk genuanceerde feedback, discussies en meningen over FCP X door professionele gebruikers

Ken Stone - review

Larry Jordan FCP X

apple on FCP X pr

officiele site FCP X

FCP X creative cow

video shootout FCP X creative cow

review color correction/grading in FCP X

meer indepth review van color correction/grading in FCP X

gesprek met apple-representative over FCP-X en refund

motion 5 top new features [mark spencer]

motion top 5 niet geleverde features [mark spencer]

 

[simpele] tutorial:

XSAN [image] gebruiken onder FCP X

get started, new project maken in FCP X

de nieuwe interface van FCP X

werkbare workflow voor FCP X

hoe werken Events en projects in FCP X

audio syncen in FCP X

chromakey/greenscreen in FCP X

Transitions en effecten in FCP X

speedtest/H264 export

FCP X custom export preset via compressor

tutorial motion 5

FINAL CUT PRO X help site van apple

FCP X het maken van editing points die niet meedoen met crossfades [alex4d]

FCP X snelle manier om audio crossfades te maken [alex4d]

FCP X effect maken vanuit bestaand motion template

 

FCP X trainingen en cursussen [betaald]:

larry Jordan

preview larry jordan cursus

ripple training 

ken stone reviews ripple training

 

software/plugg-in voor FCP X:

magic duck pro export

QuVis Wraptor DCP

FxFactory

plugin's tracklist

FCP X en OSX LION

red giant - magic bullet

alex gollners gratis plugin voor text boxes in FCP X

alex gollners gratis plugin voor 4-up display in FCP X

sapphire edge - transitions en filters voor FCP X en FCP 7

ale gollners gratis plugin voor matting video formaten die niet worden ondersteund in FCP X

FCP X events hiden/managen - Event manager FCP X

 

FCP X Hardware compabiliteit:

camera's

AJA

blackmagic

matrox

motu

 

spoofs/flames/funny FCP X

Conan 'O Brien over FCP X

I'm a mac..

i'm a creep..

gelukkig is er voor iMovie fans wel een overstaphulp

 

 

tot en met 4k resolutie in FCP X

 

 

FCP X is 64 bit

 

 

GPU assisted rendering

 

 

background rendering in FCP X

 

 

grand central dispatch in FCP X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17/11/2011

er is een tweede update die kleine bugfixes inhoudt maar niet echt nieuwe features toevoegt

klik hier voor de lijst met fixes en updates in deFCP-X 10.0.2 update

wel is er nu XML import en export..

 

29/09/2011

inmiddels is de eerste update beschikbaar via appstore met onder andere betere ondersteuning van formaten, exports met o.a. XML, tijdcode en bugfixes. exporteren van audio per label. GPU assisted foreground export. zeer de moeite waard om te installeren. helaas nog steeds geen multicam [wordt verwacht Q1/2012]

 

22/07/2011

eerste ervaringen met final cut pro 7 en Lion OSX 10.7 schijnen allemaal wel ok te zijn. natuurlijk is het te vroeg om voor missie kritische projecten al je OS te upgraden, zeker nu Apple naar alle waarschijnlijkheid geen tot zeer lage prioriteit zal geven aan FCP 7 gerelateerde bugs in OSX 10.7

het kan handig zijn om een mooie nieuwe schone harddisk bij te prikken in je systeem en daarop een schone install te maken van OSX 10.6 met een schone install van FCPS 3, alle mogelijke updates te draaien en alle software te installeren die je nodig hebt voor je workflow en dan een goede image/carbon copy te maken van deze harddisk. dan kan je voorlopig in ieder geval altijd vooruit met een redelijk up to date systeem waarbij je bij problemen altijd kunt teruggrijpen op een schone install

 

14/07/2011

apple heeft officieel aangekondigd dat het binnenkort mogelijk is om volume-licences aan te schaffen mits je ingeschreven staat als volume gebruiker [aparte voorwaarden accepteren etc] en de app maker er ook mee akkoord gaat. hiermee komt apple tegemoet aan de vele vragen hierom. tot op heden moest je [tenzij je een educatieve instelling was] altijd voor elk IOS het hele aankoop-proces door.

 

12/07/2011

als ik de buzz [larry jordan/alex gollner/onemorething] mag geloven dan zijn er de volgende nieuwe zaken te melden 

  • onder FCP X geen FCP 7 import.. ooit.. van apple
  • FCP X EDL ondersteuning zou binnenkort moeten verschijnen
  • FCP X  XML support [import/export] komt binnenkort via een 3rd party leverancier
  • FCP X volume licenses lijken gearriveerd te zijn maar bestaan uit 3 unieke downloadcodes per seat
  • FCP7 licenties terug op de markt wordt overwogen maar het lijkt erop dat daar flinke juridische consequenties aan hangen (voor apple) dus de vraag is vooralsnog of het er daadwerkelijk van gaat komen dat apple dit heroverweegt. als het al doorgaat zou het alleen gaan om uitbreiding van bestaande volume licenties
  • ondersteuning voor apple's XSAN binnen enkele weken
  • AJA komt binnenkort met plugins om tape import/export [capture en playback] te ondersteunen
  • broadcast qualityvideo output via blackmagic en aja zouden binnenkort moeten werken
  • extra codecs van 3rd parties binnenkort [R3D, betere XDCAM?]
  • zelf te kiezen TC instellingen voor FCP X masyter exports zouden ook binnenkort moeten werken
  • niet alle updates zullen gratis zijn, Multicam (wanneer het komt) wel;
  • het van de markt afhalen van FCP7 en de FCPS3 suite is de grootste klacht tot nu toe volgens apple zelf
  • maar Filmtools, Soundtrack Pro [vervangen door logic?], color [als vervanging eens kijken naar Davinci Resolve] en DVD-studioPro [vervangen door adobe encore?] zijn nu officieel End of Life [EOL]
  • er komen thunderbolt naar fibre adapters
  • het blijkt dat compressor zowel 32 bit als 64 bit kan draaien afhankelijk van hoe de codec werkt
  • wellicht dat het nieuwe OSX gelijk nieuwe mogelijkheden biedt vanwege de overgang naar AV foundation, misschien dat apple wacht op lion om sommige onderliggende structuren te kunnen benutten.

07/06/2011

tot mijn grote verbazing is het tijdstip aangebroken dat elke fabrikant van belangrijke post-/compositing en video-/filmtool het belang van final cut pro 7 voor de scene doorheeft behalve apple zelf. het geeft toch stof tot nadenken dat alle pakketten die er ook maar een beetje toe doen FCP 7 projecten kunnen openen; behalve FCP X. een van de redenen dat FCP-X steeds vaker wordt aangeduid als X-FCP. het einde van final cut pro.

intussen heeft ook media100 een leuke aanbieding voor mensen die eens wat anders willen proberen..  de troost die ik daar uit haal is deze; media100 was lange tijd een van de enige 2 grote spelers op de markt om daarna terug te zakken in anonimiteit. maar langzaam aan is het weer aan het terugkrabbelen en wie weet op gegeven moment weer een grote speler. wat dat betreft is er misschien nog hoop dat FCP ooit de P waar gaat maken.

typisch dat bijna alle bedrijven die ooit grote spelers waren op het gebied van NLE maar het nu niet meer zijn; ten onder gegaan zijn aan een starre houding t.o.v. wensen en eisen van de consument. in het verleden is dat meerdere malen flink afgestraft doordat men grootschaals koos voor concurentie die wel de moeite nam om na te gaan wat de klant wel en niet wil en daar ook wat mee te doen. ooit was final cut pro een van die spelers die veel percentage nam op de markt door in te spelen op de vraag naar een relatief goedkoop en flexibel product.

de workflow van Premiere lijkt op het moment het beste aan te sluiten bij de huidige workflow van FCP7 met zelfs de mogelijkheid om alle shortcuts van premiere in te stellen op de bekende FCP toetsencombinaties. we worden in een warm badje gelegd.. het wordt steeds moeilijker om versie 10.1 af te wachten, al helemaal in het besef dat we waarschijnlijk moeten wachten tot versie 10.3 om weer terug te zijn op een niveau van FCP 7.

 

06/07/2011

ik zat net op macosx.nl een artikel te lezen over final cut pro; en tesamen met de daar geplaatste reacties kwam ik tot een conclusie; een samenvatting van alles wat hier onder staat. heb het daarom maar even gekopieerd voor op deze site met wat aanvullingen om de context van het originele artikel te verhelderen

het grootste probleem [met FCP X] is inderdaad stabiliteit; en dan nog niet eens zo zeer van het programma zelf (dat zal over 2 updates wel snor zitten en geen enkele editor zal direct voor kritieke projecten overstappen op ongeteste software) maar meer stabiliteit als in continuiteit en voorspelbaarheid.

in simpele bewoording: ROADMAP

waar ben ik aan toe met apple; nu en over 2 jaar. ga ik nu investeren in hardware waar van over 1 jaar blijkt dat het de nieuwste versie van FCP niet kan draaien zonder dat ik daar voor gewaarschuwd word? [wat veel mensen overkwam met verkeerde videokaarten, laptops die niet aan de specs voldoen etc, je gaat me niet vertellen dat apple niet al 2 jaar geleden wist dat ze CUDA niet gingen ondersteunen?]; ik investeer in een softwarepakket en addapteer de workflow [investeer daar veel tijd en moeite en dus geld in] in het vertrouwen dat ik die software voorlopig kan gebruiken en op tijd waarschuwing krijg en kans krijg om op mijn manier over te stappen.

een heads-up, een gegarandeerde levenscyclus [tot 3 jaar na end of life bijvoorbeeld extra licenties beschikbaar en support beschikbaar, bugfixes [hoef dan geen nieuwe features] dat is professioneel omgaan met je klanten.

dat is de grootste reden voor mij als 'pro' (ik verdien er mijn geld mee, dus ik zal me maar pro noemen voor het gemak) dat ik final cut niet langer 'pro' kan noemen. apple neemt me niet serieus als klant. dat is er niet PRO aan.

ik geloof namelijk best dat er third party oplossingen komen voor alle problemen die apple niet zelf oplost. ook voor het openen/importeren van FCP 7 projecten. zodra de SDK voor FCP X uitkomt dan is er vast iemand die een mooie truc verzint. maar ik wil geen workflow die aan elkaar hangt van trucs en workarounds, en ik wil zelf kunnen kiezen welke tool ik gebruik voor welke situatie. apple is OMX en EDL niet vergeten denk ik zo. ze hebben het bewust geschrapt om ons te dwingen alles binnen de 'suite' te houden. behoorlijk arrogant.

Apple had makkelijk onder NDA een beta kunnen geven aan bedrijven als RED, BlackMagic, AJA, MATROX, MOTU en de al eerder genoemde control-surfaces-fabrikanten. veel mensen hebben de afgelopen tijd geinvesteerd in zaken die in de nieuwe versie niet bruikbaar zijn. apple zegt nu doodleuk dat ze samenwerken met die fabrikanten om alles zo snel mogelijk bruikbaar te maken. dat hadden ze alleen al maanden geleden moeten doen.

blergh!

 

05/07/2011

Larry Jordan heeft ook bij apple geinformeerd over naar een roadmap/timetable voor FCP X en heeft erbij gevraagd of apple wellicht zou willen overwegen om FCP studio 3 weer terug te zetten in de verkoop. hij legt het zwijgen van apple op deze vraag uit als nee, nee en nog eens nee. Hij sluit eigenlijk aan op mijn mening dat het tijd wordt om te orienteren op een ander editingplatform al was het alleen maar voor het geval dat. FCP studio 3 komt niet terug volgens hem en Apple gaat de gewenste openheid niet geven. 

pijnlijk genoeg weten Avid en adobe bijvoorbeeld wel om te gaan met FCP 7 projecten; weliicht de trial downloaden en kijken met wat ingewikkeldere projecten of het ook doet wat het belooft. verder wachten op een stabiele versie 10.1 of nog waarschijnlijker gezien de geschiedenis van FCP versie 10.2

 

03/07/2011

intussen hebben zowel adobe met premiere pro en creative suite CS5.5 als Avid met media composer 5.5 een aantrekkelijk aanbod om over te stappen van Final Cut Pro. beiden lezen overigens FCP 7 projecten, net als autodesk's Smoke met hun nieuwe software only versie voor MAC. het mag duidelijk zijn dat los van de vraag of Final cut X de weg van de toekomst, bruikbaar of de moeite waard is; er ook een vraag is of je nu goedkoop een ander pakket [of wellicht CS5.5 voor alleen de prijs van aftereffects] wilt hebben. de competitie heeft bloed geroken.. zelfs onder de trouwste FCP gebruikers zijn er veel mensen die de toekomst met apple niet aandurven. als was het alleen maar omdat apple schijnbaar weigert om een roadmap timeline uit te zetten zodat we kunnen zien wanneer we waar aan toe zijn.. het is jammer dat smoke niet voor iedereen weggelegd is, hoewel de huidige prijs van €10.000 in de buurt van betaalbaar komt voor een pakket dat is wat FCP X had moeten zijn als ze alle pro-pakketen hadden gebundeld met het roemloos ten ondergegane shake. 

van zowel Premiere als Mediacomposer [en shake] zijn gratis trials te downloaden. het kan dus geen kwaad om het eens te bekijken. vooralsnog lijkt het er voor beide pakketten op dat de aanbieding voor het overstappen geldt tot september. en.. misschien moet je het niet als een overstap zijn maar als een verbreding van je mogelijkheden; een goedkope manier om photoshop aan te schaffen en ga zo maar door. let er op dat Adobe integenstelling tot apple's huidige AMD/ATI openCL juist voor NVIDEA CUDA gaat voor de onderliggende hardwarematige versnelling van effecten e.d.  Dit zou dus inhouden dat je een nieuwe videokaart moet kopen om goed te kunnen werken met Premiere. Daar een van de nu bekende bugs van FCP X bestaat uit problemen met meer dan 1 videokaart, levert het problemen op als je er gewoon eentje bij denkt te kunnen pluggen. let er ook even op datnieuwe versie van OSX [OSX 10.6.8] de mercury engine van adobe om zeep lijkt te helpen. wacht dus even af met upgraden als je naar premiere zou willen..

Ik wacht onze test van de week nog even af maar ik vrees dat ik ga proberen mijn geld terug te krijgen en op een later moment wellicht nog een keer instap.. wellicht. nu kom ik er achter dat nadat apple me een kwalijke streek levert met de nieuwe versie van FCP; nou Adobe kan er ook wat van. door middel van de code 'switch' kan je 50% korting krijgen als je overstapt en bijvoorbeeld CS5.5 aanschaft. Uitgaande van de full version, english, intel-mac en downloaden: via de amerikaanse site [amerikaans postadres + amerikaanse creditcard nodig] kost dat $1699 voor de full version dat is met 50% korting zeg maar $850 wat neerkomt op €585. als we via de nederlandse site bestellen echter, betalen we €2297 voor de volledige versi; 50% korting via de code en we komen uit op €1150,- Als ik dan voor de gein de fullversion van dollars omreken in euro's tegen de huidige koers dan kom ik uit op.. €1170,- zonder de 50% korting. dan voel ik me erg genaaid.. misschien dat ik er na FCP X wat gevoeliger voor ben? en ja er zal vast nog wel iets aan belasting overheen gaan en nog wat andere dingetjes waardoor het duurder zou moeten zijn in Nederland [t.o.v. de US] maar 2 keer de prijs.. oucha. kwam ik toevallig op omdat ik engelstalige links volgde naar het switch programma.

apple komt met een eigenlijk zelf te bedenken maar omslachtige methode om te voorkomen dat media die je niet in je huidige project wilt hebben toch zichtbaar is in je events.. ze verplaatsen naar een andere folder; en weer terugplaatsen als je ze weer zichtbaar wilt hebben.

in een ander artikel wordt omschreven hoe iemand FCP X aan de praat krijgt op een laptop waar het volgens apple niet op zou moeten werken omdat die te oud is. de vraag is of dat te maken heeft met het gegeven dat de bedoelde laptop geen openCL ondersteunt en daarmee ook geen GPU-assisted rendering of wellicht een mooie manier om hardware te verkopen. dat laatste durf ik dan nog wel in twijfel te trekken, ik denk niet dat apple zo laag is gevallen. toch doet het je denken waarom; als apple al zo lang bezig is met FCP X en het werkt niet op hardware die al tijdens het ontwerpen van FCP X is ontworpen?  wederom een moment waarbij een roadmap 2 jaar geleden een hoop verschil had kunnen maken. hooggespannen verwachtingen waren dan wellicht niet zo hooggespannen geweest..  natuurlijk had je al aan kunnen voelen komen dat als de GPU mee ging helpen het opbasis van openCL ging zijn, en dat je een moderne intel architecture CPU moest gaan hebben; maar heel veel FCP mensen houden zich niet bezig met hardware; zeker met de doorsnee apple gebruikers voor ogen die het vooral willen hebben van een goede out-of-the-box experience.

 

01/07/2011

let erg op bij nieuwe systemen, het opwaarderen van oude systemen, overgang naar snow lion en dergelijke. apple haalt alle versies van FCPstudio 3 terug en haalt ze uit de appstore. daarmee is final cut pro 7 officieel End of Life. binnenkort zal het er op neerkomen dat je voor een extra 'seat' afhankelijk bent van e-bay, marktplaats of illegaliteit. support schijnt ook niet meer te bestaan [dus geen updates en bugfixes meer], maar binnen het redelijke kan je er nog wel van uitgaan dat er de nodige guru's zijn die er in springen om deze lacunes op te vullen. het wachten is nog op apple's officiele reactie op dit geheel omdat dit een van de grootste pijnpiunten is voor professionele gebruikers.

het zou apple niet misstaan als ze een 'niet goed, geld terug' actie ondernemen en naast de fanfare over wat FCP X allemaal kan [en begrijp me niet verkeerd; dat is heel veel en FCP X belooft een mooi pakket te worden.. ooit] zou apple minimaal de toekomstige pro-koper tegemoet kunnen komen door in minimaal even grote schreeuwerige letters te vertellen wat FCP X allemaal niet kan. nu koop je in je enthousiasme een pakket dat welliswaar niet duur maar wel duurkoop is. ik denk dat ik via de vorige verkoopkanalen makkelijker terug had kunnen gaan en had kunnen zeggen; bedankt voor de moeite, maar ik wil nu toch graag mijn geld terug: dit is niet wat er is beloofd. Als apple simpelweg zelf aan had gekondigd dat we het pakket feitelijk als een beta moeten zien en we daarom een mooi prijsje krijgen ten opzichte van de vorige versie en het advies had gegeven om je op je gemak de workflow eigen te maken en zodoende de hoge verwachtingen wat te temperen. intussen blijkt dat Apple in een aantal gevallen afwijkt van de standaard policy va: aankoop is aankoop en geen geld terug getuige dit artikel

we hebben jaren moeten wachten op een nieuwe versie en ik denk dat ik persoonlijk nog wel een half jaar had willen wachten als apple het dan wel goed voor elkaar had gehad met direct bij uitbrengen al support voor de belangrijkste hardware, de belangrijkste workflows en vooral ook de integratie met de belangrijkste software. apple maakt zich tot het video2000 systeem van deze eeuw met als belangrijkste verschil dat het nog niet eens kwalitatief beter is dan de concurent.

de gemiddelde review rating van FCP X ligt inmiddels op 2.5 sterren [van 5], waar vroeger de waardering van de FCP studio  op 90% gebruikers tevredenheid lag, waardeert nu de meerderheid [48 van 85 stemmen] de applicatie met slechts 1 ster. voor de nieuwe compressor [een 32 bit applicatie] ligt dit gemiddelde op 2 sterren.  als eerste comment bij FCP X staat: 'Final Cut Pro is geen pro gereedschap meer; Pro's let op! - geen OMF export, geen EDL of XML ondersteuning, geen FCP7 import - kleurcorrectie ten opzichte van color zou goed als nihil.' In der haast geschreven door iemand die anderen een grote teleurstelling wil voorkomen. daaronder staat heel droog: 250 van 267 klanten vonden deze recensie nuttig.. ik heb er net 251 van 268 klanten van gemaakt..

achtergrondrendering op mijn zeer recente macbookpro [I7, 4 cores, 8 threads, 4 GB geheugen] zorgt voor een oncontroleerbaar systeem waarbij de strandballetjes je om de oren vliegen. slechte response van het systeem. wellicht te wijten aan de qmaster instellingen want als ik onder activity monitor kijk zie ik vooral veel instances van compressor activiteiten. het aantal van dit soort instances kan je instellen via je preference pane.  nou moet ik eerlijk toegeven dat het op de achtergrond conformen van 2k red materiaal en P2 materiaal door elkaar wellicht niet een typische workflow is, maar zelfs mijn oude trouwe G5 dualcore bijt zich met FCP7 met gemak door een stapel P2 heen.

de nieuwe interface is onwennig en dat ligt aan mij, ik ben de oude gewend. en niet dat de nieuwe per definitie slecht is, maar je zou een handrijking verwachten aan de oude gebruikers waarbij je de mogelijkheid hebt om een zoveel als mogelijk op de oude interface gelijkende workspace kunt terughalen. dat gooit dan wellicht alle ideeen en idealen van apple overboord maar levert voor de oude gebruikers op wat zij willen: een versie van FCP 7 die wel alle cores en alle GPU-kracht gebruikt, wel 64 bit is. daarnaast kunnen ze op hun gemak nieuwe functionaliteit [waar heel goed over nagedacht is en waar heel veel goed van te gebruiken is, maar niet onder alle omstandigheden] leren gebruiken.

komende week heb ik met 2 collegae een middagje geplanned om eens goed te kijken en vanaf 0 te beginnen met de nieuwe interface. alle kennis overboord en beginnen met het vergaren van nieuwe. dan ga ik op mijn desktop aan de gang. eens kijken hoe het werkt met 2 schermen en een sneller systeem.

 

 

29/06/2011

enkele dagen later is het stof nog steeds niet volledig neergedaald.. wel zijn er enkele dingen duidelijk geworden. ik heb op veel eerste indrukken een aanvulling gegeven met de huidige stand van zaken. daarnaast een hoop links toegevoegd zodat je ook zelf je mening kunt vormen. ik laat het sorteren dan ook nog even achterwege tot eind van de week zodat alles op de zelfde plek blijft staan om het terug te kunnen zoeken.

ik denk dat ik als ik genuanceerd moet oordelen, ik alleen maar kan aangeven dat FCP X al veel kan en nog meer belooft. het pakket is alleen nog (lang?) niet klaar voor tijd-kritische projecten en projecten die meer willen dan I-movie op het gebied van professionele functionaliteit. ik vermoed dat er zeer binnenkort extra updates beschikbaar zullen zijn via software update [finder menu] en via third-party plug in's. nu al is het mogelijk om de belangrijkste exports [waaronder mutiple geluidssporen en OMF] via magic duck te doen, DCP via wraptor [zie links hiernaast]. maar het is belachelijk dat als trouwe FCP 7 gebruiker met investeringen van vele honderden euri, je nu de functionaliteit die je in FCP7 wel had bij moet kopen naast het nog steeds missende upgrade-path is dit een pijnlijk punt.

veel fabrikanten van hardware en sofware geven aan te werken aan compabiliteit en hierin nauw samen te werken met apple. voorlopig geef ik FCP X het voordeel van de twijfel in de vorm van het advies dat het voor de prijs mooie software is en dat het geen kwaad kan om er mee te leren werken; zeker ook omdat FCP 7 niet meer verder wordt ontwikkeld en er dus op gegeven moment geen andere mogelijkheid meer is dan kiezen voor verder gaan met FCP X of leren te werken met Premiere, Avid, Vegas of andere software.

intussen komen de eerste bugs in FCP X bovendrijven; nog een reden om even af te wachten tot de eerste updates. enkele bugs zijn best serieus te noemen [corrupte projecten, geen mogelijkheid tot Undo, kwijtraken van medialinks en in extreme gevallen ook van media zelf, problemen met meerdere videokaarten in 1 systeem en ga zo maar door [zie link hiernaast]

 

 

 

22/06/2011-28/06/2011

diverse updates en aanvullingen

 

21/06/2011

intussen hebben we gekregen wat we wilden.. of.. is dat wel zo? Finaal Kut of niet?

tsja.. als ik zo snel even kijk [zit midden op een klus dus weinig tijd] dan valt vooral op dat het inderdaad lijkt alsof het minder pro is geworden.. in dien verstande: de interface is volledig op zijn kop gegaan. bijna alles gebeurt met pulldowns vanuit de respectievelijke vensters; de source window is weg en ik heb nog geen knopje gevonden om 'm terug te krijgen.. dat is natuurlijk allemaal cold-feet-syndroom, dat begrijp ik prima.. maar toch.. een onrustig gevoel dat behoorlijk beklemmend is bekruipt me.

maar goed; even wat eerste indrukken op een rijtje [ik zal ze komende week proberen te ordenen in voordelen en nadelen en alles er tussen in]:

  • ik wil vooralsnog iedereen aanraden om bij vrienden/collegae eerst te testen voor aanschaf; ik heb het tegen beter weten in allemaal maar aangeschaft; maar ben nog erg huiverig om het aan te raden. Maar ik wil het ook (nog?) niet per definitie afraden. als ik meer heb kunnen spelen; kan ik een objectieve mening geven. daarnaast kan je als je nog even wacht ook de mening krijgen van echte die-hard gebruiker; die wellicht sneller en beter een mening kunnen helpen vormen of Final Cut X iets voor jou is. Ik heb het vermoeden [pijnlijk waarheid geworden] dat vooral de tekortkomingen zeer binnenkort breed uitgemeten zullen worden op het internet. ik zal jullie proberen op de hoogte te houden van de belangrijkste punten die ik zelf opmerk, op het internet vergaar en langs de lat zal leggen. persoonlijk ben ik inmiddels van plan om per project te kiezen waar ik in edit. daarnaast ben ik voornemens Adobe Premiere ook aan te schaffen samen met After Effects en zodoende nog meer vrijheid en tools te hebben om mijn projecten zo te doen als ik ze wil doen.
  • de reviews in de appstore spreken intussen boekdelen.. hopen dat apple snel met damage-control komt in de vorm van additional features of de belofte daartoe.
  • let op bij een install van FCP X op dezelfde partitie moet je eerst motion 4 opstarten voordat finalCut 7 (je oude install) het wil doen. omdat motion 5 in de oude directory wordt geinstalleerd, begrijpt FCP 7 het niet meer totdat motion 4 weer vertelt dat 'ie er nog steeds is. meer info over preferred install practises van FCP X
  • je kunt eventueel [op afspraak!] een keertje langskomen om te kijken of het wat voor jou is..
  • de nieuwe versie van final cut Pro kost 239,99 [let op de studio bundel is verleden tijd]
  • er is een nieuwe versie van motion voor slechts 39,99
  • er is een nieuwe versie van compressor voor slechts 39,99
  • je hebt nu dus final cut 'studio' X voor zo'n 320 euro
  • ik heb nog geen upgrade-offers gevonden van apple.. lijkt er op dat final cut studio 3 [met final cut pro 7] legacy is geworden en dat je trouwe investeringen van de afgelopen jaren Apple niks interesseren. geen kortingen te vinden; geen upgrade-path.. (nog) een schop tegen het zere been.diverse uitlatingen van apple-personeel lijken er op te wijzen dat hier geen verandering in gaat komen.
  • minimale systeemeisen zijn: 2GB ram, 256 MB openCL capable videokaart [of intel IGP 3000 serie of hoger] die 1280*768 of hoger ondersteunt, 64bit processor, OS X 10.6.7 of nieuwe, 2.4 GB vrije diskruimte; het lijkt prima te draaien op mijn recente macbookpro 15".
  • zover ik nu kan zien, mag je van de licentie meerdere versies installeren [op originele] apple-systemen die van jou (of jouw bedrijf) zijn, de licentie voorziet echter maar in 1 gelijktijdig gebruikte versie.. een beetje zoals de huidige versie. heb je meerdere 'seats' moet je meerdere kopieen kopen of een volume-license; maar die lijkt nog niet beschikbaar. dit heb ik intussen gechecked; mijn macpro is nu aan het installeren; gewoon via appstore inloggen op je account en in het tablad purchased kan je heel netjes installeren op je andere appeltjes.
  • er is geen mogelijkheid om finalcutpro [7 of lager] projecten te importeren zover ik nu zie. niet erg omdat je er niet goed aan doet om halverwege een project te switchen.. extreem vervelend als je voorwerk hebt gedaan voor een native 4K project met final cut X in het vooruizicht en nu dus al je werk opnieuw moet doen. ook lastig als je moet uitwisselen met collega's. je zou verwachten dat het met elkaar moet kunnen babbelen.. tot op heden geeft apple aan dat het ook niet mogelijk zal worden om FCP 7 projecten te importeren omdat de programma's en de onderliggende structuur te wezenlijk verschilt.
  • audio crossfades maken is onnodig ingewikkeld.. doe er wat aan!
  • waar the **** zijn de uitgebreide mogelijkheden om van en naar tape te importeren en te exporteren? een magere mogelijkheid om devices via firewire te benaderen is er nog wel, maar geen RS-422 control meer en dus geen tijdcode nauwkeurige exports.. oucha! Waarom is er in een PROFESSIONEEL pakket geen kopje EXPORT; bord voor je hoofd heet dat. eens kijken hoe je zaken naar aftereffects krijgt..Apple geeft aan datje voor VTR functionaliteit maar moet werken met de software zoals vaak bijgeleverd bij hardware als AJA/black-magic/motu/matrox. 
  • nog zo'n EXPORT verhaal; FCP X lijkt zich op te werpen als de profeet van de tapeless-workflow.. prima. maar ik zou dan ook graag zien dat ik dan ook binnen FCP X van RED tot en met CINEMA kan. gemiste kans om geen DCP [digital cinema package] export te ondersteunen. wat mij betreft zou dit in de huidige bioscoop-setting met een groot aantal 2K projectoren en een groeiend aantal 4K projectoren een unique selling point zijn waarmee ik FCP-X een stuk makkelijker zou kunnen aanraden. om binnen 1 pakket van opnames tot aan bioscoop te kunnen en een voor vele nieuwe markt aan te kunnen boren. natuurlijk kan je TIFF-sequences en open EXR exporten, maar dat is het toch net niet. we hopen nog een beetje op iets als XML import/export. schijnbaar is het wel mogelijk een beperkt aantal XML functies aan te spreken via apple-script. verder schijnt apple te werken aan een nieuwe export functie 'beyond XML' met een complete SDK; als dat uitkomt zal het een kwestie van tijd zijn voordat er allerhande smaakjes export tools verschijnen op basis van deze SDK. intussen heb ik begrepen van wraptor dat hun software werkt met de nieuwe versie van FCP X voor het maken van DCP compliant exports: 'I just got FCP X and Compressor 4 installed on my Mac and tested with the current Wraptor and verified that it worked well. '
  • color en soundtrackPro zijn zeg maar semi geintegreerd in Final cut X; semi want niet alle funtionaliteit is [direct] terug te vinden en veel gaat met pulldown menuutjes en knopjes rond  de preview/main video playback-window. dit houdt denk ik in dat er ook geen nieuwe versies van soundtrackpro en color zullen verschijnen. voor audio-post zal je dan als professional moeten vasthouden aan logic of protools of iets dergelijks. iets wat in de  vorige versie eigenlijk ook wel zo was.
  • de magic wand functie werkt erg intuitief; samen met 'match shot' maakt het kleur corrigeren in eerste instantie erg makkelijk. ik moet nog even kijken met wat RAW footage van de RED of het ook echt zo mooi is als het nu lijkt. hopelijk volgende week meer.. [zie ook linkje hiernaast over auto-balance]
  • de kwaliteit van de audiofilters is eindelijk professioneel te noemen zo op het eerste gehoor.. pluspuntje. verder is de metering een stuk verbeterd.
  • de simpele dingen zijn nog simpeler dan in final cut studio 7. je hoeft niet meer het motion-menu in om te resizen, scalen, warpen. simpelweg een keyframes toevoegen met de speciale keyframe buttonen je wijzigingen kunnen ook getimed; het i-movie-syndroom.
  • kan ik de autosave ook nog ergens uitzetten? iemand al een knopje gevonden? apple vindt auto-save is auto-save. wel kan je via het file menu altijd een duplicate [backup] aanmaken via 'duplicate project'
  • bluray wordt ondersteund via de 'share' optie. zoals ook al in versie 7.  je kunt kiezen uit een aantal templates en logootjes en title; een versie van DVD Studio Pro laat wat mij betreft op zich wachtend en is een schrijnend gemis aan de nieuwe Final Cut. het lijkt er wel op dat je DVD-/Bluraytemplates kunt wijzigen in motion.
  • kleurcorrecties zijn geen filters meer maar volledig geintegreerd
  • er zijn [voor kleurcorrectie] veel looks die je makkelijk kunt toepassen. goed afgekeken van bruikbare plug-inns [magic bullet etc]. klik op de link hiernaast voor een zeer korte auto-balance test van een grader/colorist
  • variabel snelheid/speed lijkt eindelijk bruikbaar zonder een graad in hogere wiskunde; kies een snelheid en je kunt 'm daarna laten rampen naar bijvoorbeeld 0% of 100%
  • je kunt je huidige final cut studio 3 [finalcutpro 7.0.3 install behouden naast de nieuwe final cut X [dat was wel even spannend]. als ik ze beiden tegelijk opstart; klapt bij mij final cut X eruit [zie screenshot hier beneden].. zal wel een shared resources iets zijn. feitelijk kan je nu per project kiezen of je het in 7 of X wilt editen. ook erg fijn als je eerst [zoals ik] over je 'angst' heen moet en X moet leren kennen.. zal nog eens checken als je eerst FCP X opstart en daarna FCP 7 of het er dan ook uit knalt. dan gelijk ook maar checken of je bijvoorbeeld wel de oude vertrouwde color naast FCP X open kunt hebben [of motion 4 of soundtrackpro]
  • bij preferences zijn angstaanjagend weinig instelmogelijkheden, ik kom van heel lang terug van windows met adobe.. daar kon je van alles tweaken; overstap naar apple gemaakt vanwege stabiliteit [erg tevreden mee, zeker versie 7] maar de preferences worden steeds magerder..
  • vind het jammer dat ik geen/zeer weinig keuzemogelijkheden heb.. ik begrijp dat het een nieuwe weg is; maar ze hadden wel iets meer moeite mogen doen om ook de jarenlange gebruikers van FCP5/6/7 in een warm badje te leggen.
  • het lijkt er op alsof final cut x voor jou gaat bepalen waar je data wordt opgeslagen; handig als je meerdere gebruikers hebt of niet erg netjes bent in waar en hoe je je zaken wilt organiseren. eens kijken of je het makkelijk kunt instellen [zoals vroeger via video- en systeeminstellingen] het is mogelijk om te vertellen waar je je project media [events] op wilt slaan. i.e. je kunt kiezen op welke schijf. als je projecten echt gescheiden wilt houden [klanten met geheimhoudingsplicht NDA's etc]; lijkt het er op dat je voor elk project een aparte schijf moet hebben. zoeken we nog even uit. het is wel mogelijk om tijdens import uit te vinken dat final cut X de data in zijn event folder zet; de media blijft dan op de oorspronkelijke plaats staan. wellicht handig om dat per project gewoon weer in te kunnen stellen?
  • ik begrijp dat het systeem niet meer vasligt op een rigide tijdlijn met vaste aspecten als regio [NTSC/PAL], framerates en resolutie.. maar toch missen ergens gevoelsmatig de mogelijkheden om die keuzes in de preferences te wijzigen. moet nog even spelen met het concept en hoe dat uitpakt als je een optimaal product wil maken voor 2K of juist voor DVD. Kwablijkelijk is het wel mogelijk tijdens het aanmaken van een nieuw project om een resolutie en framerate aan te geven. je kunt ook tijdens de import  aangeven wat de framerate zou moeten zijn
  • panasonics's P2 is wel ondersteund in FCP X maar moet je inladen via: 'import from camera'
  • ik dacht dat er multi-cam inzat; kom er alleen niet uit hoe dat werkt [update: er is (nog?) GEEN multicam in FCP X. Apple heeft inmiddels beloofd dat deze feature terugkomt en dat het de hoogste prioriteit heeft om deze  zsm via een update aan te bieden.
  • bij de preferences kan je nog wel kiezen om alle processor intensieve zaken als automatisch mensen detecteren in shots, automatische motion stabilisatie, automatische shutter roll en automatische audio-analyse uit te schakelen.. dat scheelt een hoop
  • je kunt deze achteraf nog wel makkelijk selectief toepassen op clips in de 'bins'
  • er zit een aparte optie in het menu om feedback te geven aan het FCP X team.. de tijd zal leren of ze dat ook echt aanpakken.. naar aanleiding van deze mogelijkheid hebben een aantal productmanagers van apple gereageerd [zie link ], veel wordt hier in duidelijk.
  • compressor is redelijk hetzelfde. je kunt presets maken die ook vanuit final cut pro X direct te gebruiken zijn. compressor is nog meer de tool om conversies te maken[tijdens export] dat het al was omdat veel van juist die functionaliteit uit FCP X is gegooid. handig dat je een export instelling van compressor terug kan sturen naar FCP X waarna het een in FCP X's menu een soort export mogelijkheid van FCP X wordt [via compressor]
  • eerste keer opstarten begint gelijk al met de optie: wil je spullen uit I-movie importeren.. niet zo'n fijne referentie voor een pro; wel fijn voor mensen die hiervoor alleen met I-movie hebben gewerkt
  • nergens een menu-optie export te vinden. omdat ik geen projecten bij me heb; heb ik nog niet kunnen checken of je bijvoorbeeld een EDL of XML kunt exporteren via compressor? hoop het wel. ik vind het wel fijn om een 2de edit of conform mogelijkheid achter de hand te hebben voor grading en export naar film/DCP. kleine hoop dat ik ergens een menu-optie mis; maar onder 'share' ook geen opties..update: helaas geen mogelijkheden tot [fatsoenlijke] breed ondersteunde exports. Apple geeft aan hier wat aan te gaan doen en verwacht voornamelijk third party oplossingen. inmiddels is het via finalduck 5.0 export mogelijk om dergelijke OMF exports te doen. kost wel 200$
  • er is wel mogelijkheid om zelf je shortcuts aan te passen; dus je zult veel kunnen doen lijken op de oude manier van editen.. daar zullen ook wel van diverse kanten presets voor komen.
  • final cut pro gebruikt je hele systeem. dat is niet erg als je computer [zoals mijn macpro thuis] volledig voor professioneel gebruik is; maar in dit geval heb ik ook final cut pro geinstalleerd staan op mijn prive-laptop. vind ik het storend dat in het gedeelte stills; final cut pro zonder te vragen al mijn i-photo afbeeldingen weergeeft en in het gedeelte muziek al mijn I-tunes files. mijn vakantie-foto's hebben NIKS te maken met mijn project voor klant X.
  • het systeem werkt redelijk intuitief; voelt soepel en snel/responsive aan. dat is erg fijn, gezien er ook versies van FCP zijn geweest waar er altijd in je achterhoofd die dreiging van renderen, (tijdelijke) freezes en ronduit crashe. ik ken wel meer mensen die altijd 2 vingers aan de option-S toets wijdden.. maar natuurlijk krijg ik het in 5 minuten gecrashed...
  • oew.. snel... frigging snel!! eens kijken wat het doet met 4K; hoop volgende week even de RED uit de kast te kunnen trekken en wat test-footage te schieten. keep you posted!
  • alle standaard bijgeleverde titles e.d. kan je openen, aanpassen in motion en terugsturen naar FCP X.. handig!
  • magnetische tijdlijn is even wennen maar wel extreem handig.. als je er eenmaal aan gewend bent.. op dit moment werk het voor mij nog contra-productief gewoon omdat het niet zo reageert als ik gewend ben. grootste commentaar hierop was dat het onmogelijk was om de tijdlijn geordend te houden voor export naar postproductie [bijvoorbeeld standaard audiosporen op standaardplekken spoor 1 narrative, spoor 2 background music etc]. apple heeft beloofd deze funtionaliteit weer te herstellen.
  • als je rechts klikt op een clip; krijg je de 'reveal in finder' optie. dat is dan wel weer handig om snel iets op disk mee te kunnen geven aan een klant
  • er is een fullscreen clip-view-knopje om goed te kunnen zien hoe een effect uitpakt
  • naast de install via de appstore; krijg je via 'software update' in je apple-menu nog een hoop goodies [2.7 GB] en extra codecs [extra t.o.v. final cut express en I-movie; de meesten waren al te vinden in FCP 7 en zijn dus nu als 64 bit versie beschikbaar]
  • alle cores worden nu ondersteun; voorheen kon dit alleen via trucs en dan nog alleen met export via compressor[extra instances draaien van compressor toegewezen aan verschillende cores: virtueel cluster of via Qmaster] grand central dispatch verzorgt dit. samen met eindelijk volledig openCL/GPU-gebruik [voorheen beperkt tot enkele effecten/dissolves etc] en 64-bit loopt het nu erg vlot.. beter dan de 1,5 core van voorheen
  • de 64 bits houdt onder andere effectief minder vastlopers, meer snelheid en minder corrupte projecten in.
  • de geintegreerde soundtrackpro zorgt voor wat handige zaken zoals 5.1 panning
  • transcode of native? je kunt bij de ondersteunde formaten kiezen om in de originele codec te editen of te laten transcoden [background] naar ProRes. je kunt ook in proxy [offline/lagere quality] editen voor snelheidswinst; de kwaliteit van het materiaal wordt dan [tijdelijk] teruggeschroefd zodat je minder processorkracht nodig hebt; maar nog wel kunt zien wat je doet. knopje indrukken en je switched weer terug naar originele kwaliteit
  • het is makkelijk om een heel project te kopieeren naar een andere schijf. er zijn nu wel vaste locaties voor media. op deze manier kan je dus je project delen en later weer de veranderingen importeren en auditioneren. omdat alle media als een event georganiseerd is; kan je de media ook makkelijk op een hd zetten en de project file ook daar opslaan. op een andere edit-set kan je dan via de projectlibrary de 'info' over dat project aanklikken en dan via modify event references de media 'reconnecten'.
  • FCP X is alleen te installeren via AppStore; dat houdt in: verbinding met internet noodzakelijk. geen DMG, geen DVD of CD. het is dus aan te raden om na de install een carbon copy of een ander soort disk-image te maken van je opstartschijf zodat je te allen tijde een verse werkende kopie terug kunt zetten. sowieso al best-practice maar nu dus onoverkomelijk vooralsnog. je hebt dan welliswaar waarschijnlijk altijd een net iets oudere versie, maar bij een crash en geen internet in ieder geval wel een werkende versie. backups maken wordt nog belangrijker; zeker als je ergens op locatie gaat editen. Waarschijnlijk zal voor thuis een time-machine backup ook wel volstaan; maar een extra partitie voor een goede clone of een externe hd met een goede clone zijn geen luxe-artikelen meer.
  • vooralsnog zie ik geen native R3D [RED ONE] ondersteuning.. transcoden dus maar weer.. gelukkig wel op de achtergrond. Apple werkt samen met RED aan een plug-in die deze functionaliteit weer terugbrengt naar het FCP X platform. tot die tijd kan je Quicktime instellen als opnameformaat of transcoden naar ProRes. Deze optie prefereert apple, ook al gezien het feit dat ProRes de backbone is van FCP X. maar ja RAW is niet ProRes
  • wat betreft de belangrijkste editing hardware: AJA heeft al beta-drivers voor veel van haar producten onder FCP X; black magic heeft een mooie thunderbolt interface uit met de ultra-studio-3D intussen; maar biedt nog geen FCP X compabilteit voor wat voor product dan ook. desgevraagd was hun antwoord: "The new Final Cut Pro is a complete rewrite of the software and because of this, not all the features we need are included in the first release. Blackmagic Design and Apple are working very closely to improve compatibility and to iron out any compatibility issues etc. Please be patient while we work to improve compatibility." Ook Motu biedt vooralsnog geen ondersteuning: 'Currently, FCPX has no support for third party video I/O hardware. MOTU is looking onto whether we can develop new drivers that will work with FCPX. It may take updates from both Apple and MOTU in order for MOTU video hardware to work with FCPX'. Matrox meldt het volgende: "As I'm sure you know, the interaction between Final Cut Pro X and I/O devices such as the Matrox MXO2 products is different than with previous versions of Final Cut Pro. For now, MXO2 users on the Mac can use our apps, Matrox Vetura Capture (http://www.matrox.com/video/en/products/mac/mxo2_family/vetura_capture/) and Matrox Vetura Playback (http://www.matrox.com/video/en/products/mac/mxo2_family/vetura/) and we are working on adding features to these apps that will be announced soon". Apple haakt hier op in door aan te geven dat alle videomonitors via dergelijke hardware aangesloten dienen te zijn en dat ze samen met de diverse fabrikanten hard werken aan nieuwe drivers.
  • Apple houdt dus al met al en ondanks het missen van een paar belangrijke features vast aan het predikaat PRO gezien de volgende quote uit de press-release: "Sinds de eerste release van Final Cut Pro heeft professionele videobewerking niet meer zo'n grote sprong voorwaarts gemaakt", aldus Philip Schiller, senior vice president Worldwide Product Marketing van Apple. "De beste professionele editors uit de hele wereld hebben deze nieuwe versie al onder ogen gehad en zij stonden versteld van de mogelijkheden." Vooralsnog is er enige consensus over de verwachting dat er binnen korte tijd third-party oplossingen zullen komen voor alle zaken die missen voor pro-gebruik; ontwikkeld met de vrijgegeven SDK. daarnaast blijft de verwachting [en eis] dat Apple in rap tempo met updates en extra functionaliteit zal komen die dan beschikbaar is via appstore/software update.

binnenkort meer; houd deze pagina dus maar in de gaten..

 

19:10 afbeeldingen/screenshots

first?

zo werkt FCP X wel

 

 nieuwe final cut X

 

28/05/2011

originele artikel:

vorige week kwam apple eindelijk over de brug. nadat final cut pro links en rechts in werd gehaald qua snelheid en functionaliteit, bleef het angstvallig stil vanuit apple. ook wij waren stilletjes aan het vertrouwen een beetje kwijt in een versie die beter aansloot bij onze wensen en eisen. 4k? sneller? beter? weinig plaatjes, veel tekst.. 

in ieder geval zijn er veel van de pijnpunten aangestipt en kwablijkelijk zitten er veel verbeteringen in de pipeline. hieronder zetten hieronder even op een rijtje wat we tot nu toe als belangrijke punten hebben kunnen deduceren. we houden nog even een slag om de arm want apple heeft maar weinig prijs gegeven en laat veel in het midden.

wat ophelderingen:

  • de nieuwe versie heet FCP X, versies 8 en 9 worden dus overgeslagen
  • de nieuwe versie wordt goedkoop [299 dollar].. maaarrr.. het zou kunnen dat je 'm in delen moet aanschaffen. dus naast FCP heb je dan een Motion, soundtrackpro, color, DVD-studiopro en wellicht nog een hand vol andere licenties nodig om je FCP-suite compleet te maken.
  • release datum in juni 2011
  • te downloaden via appstore
  • volledig vernieuwde interface; ziet er gelikt uit maar eerst eens even afwachten of het zo werkt als dat apple het brengt. persoonlijk vinden we apple erg goed in het maken van producten die uitblinken in vormgeving. voor de gevorderde gebruiker wordt er vaak alleen veel afgeschermd waar je graag controle over zou willen hebben. we mogen hopen dat apple dit niet te ver doorvoert juist omdat het hier om een pro-applicatie gaat zoals ze op de presentatie benadrukken.

dingen onder de motorkap die belangrijk zijn

  • resolutie onafhankelijke tijdslijn. dit houdt in dat je niet meer hoeft te kiezen voor een resolutie, framerate, bitdiepte of wat dan ook. ook als je nieuwe footage van andere sources toevoegd; hoeft FCP niet meer te optimaliseren of te renderen
  • tot 4k en met[eindelijk af van de slechte workflow ondersteuning van onder andere RED 2k/4k], waarom er niet gelijk ook 4,5k wordt ondersteund? grooot raadsel.
  • volledig 64 bits [eindelijk! meer [veeeel meer!] dan 4 GB RAM en beter gebruik van huidige generatie 64 bit processoren]
  • volledig gebruik van meerdere processoren. overigens kon dit al langer tijdens exports via compressor. 
  • GPU rendering, waarschijnlijk vooralsnog in ieder geval ondersteuning van OpenCL, wat in zou houden dat het investeren in een nieuwe GPU daadwerkelijk gaat lonen. vooralsnog zou ik bij aanschaf van een nieuwe videokaart gokken op een een HighEnd AMD [Radeon zoals deze voor de macpro]. om samen te vatten: groter, meer en meer realtime.
  • background rendering ook met hulp van de GPU. niet meer wachten op renders voor preview.. doorwerken tijdens exports. we gaan de kopjes koffie missen. we hopen dat apple ook gelijk multiple GPU's ondersteunt en daar niet weer 2 versies mee gaat wachten. dat zou de lifespan en upgradecycle van de macpro interessanter maken. voor ons. niet voor apple.. afwachten dus.
  • betere integratie van de onderlinge pakketten van FCP studio. zo heeft FCP standaard de primaire en secundaire kleurcorrectie van Color aan boord en is het bij een hoop standaard audiobewerkingen niet meer nodig om gedeeltes van de tijdlijn naar soundtrackpro te sturen

leuke details

  • scrubben is pitch-adjusted. wat inhoud dat de toonhoogte niet meer verandert en je dus beter kunt horen wat je aan het doen bent
  • eindelijk zijn video en audio van een clip standaard gelinked
  • je kunt ook andere audio aan een clip linken. clips aan elkaar tot groepen [tenminste we nemen aan dat dat is wat ze onder anderebedoelen met magnetic timeline]
  • fcp x helpt je met syncen doormiddel van audioanalyse. door de waveform te vergelijken kan FCP X audio van multicamopnames syncen
  • meer metadata, vernieuwde metadata en.. automatisch gegenereeerde metadata, denk bijvoorbeeld aan het herkennen van gezichten uit Iphoto; het herkennen van close/medium/wide shots. eindelijk het mediamanagement waar we op zitten te wachten?
  • slimme cursor.. na de touchpad met multigesture en de magicmouse nu een magic cursor. afhankelijk van waar je cursor is zou die doorhebben wat je wil doen of kunt doen.. weg toetsencombinaties?
  • verbeterde.. opnieuw bedachte nesting. niet langer een volledige clip opnieuw renderen als je een deel van een clip aanpast
  • meer audiocurves.. beetje protools achtig faden in plaats van die iritante keyframes met je cursor aanpassen
  • audio clipping warning

we kunnen nog wel even doorgaan.. we houden het in ieder geval in de gaten

 

 
  

 

  Invite-AV - Advies over en verhuur van beamers, hd camera's en audio apparatuur.
   Phoenixstraat 56   2611 AM Delft   tel 06.17140481   fax 015.21127631   info@invite-av.nl