verzamel DVD

... terug

we lopen er hier nog wel eens tegen aan. voor een voorstelling of een festival, moet werk van meerdere makers uiteindeliijk op 1 DVD terecht komen. dat kan wel eens lastig zijn. eigenlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld. een kijkje in de keuken...

 

FFMpegx
FCP
Logo Quicktime

we lopen er hier nog wel eens tegen aan. voor een voorstelling of een festival, moet werk van meerdere makers uiteindeliijk op 1 DVD terecht komen. dat kan wel eens lastig zijn.

hoe indringend we ook vragen om masters of datafiles, vaak krijgen we een zelfgemaakte DVD. rippen is geen optie want een extra decompressie-/compressiestap zou wel eens een nekslag kunnen zijn voor de soms toch niet al te best gecomprimeerde bestanden. als je al artifacts hebt [bijvoorbeeld het bekende 'samenblokken' van het beeld op DVD, wat vaak samenhangt met beperkte bandbreedte bij het MPEG2-encoderen en andere niet juist ingestelde compressieparameters] dan wordt dit er alleen maar slechter op als je feitelijk weer extra comprimeerd. Vaak is er bij kleine projecten genoeg ruimte om een hogere bitrate te kiezen omdat korte films de ruimte in mogen nemen van 3-10 maal zo lang durende films.

we zijn dan in het stadium dat er veel te laat nog een paar DVD's door de brievenbus worden gegooid op een obscuur tijdstip dat vaak ongeveer tegen de 4 uur voor de deadline aanzit. onze deadline wel te verstaan; die voor de kunstenaar ligt al een week achter ons. nu moeten wij dus even een tandje bijzetten.

onze workflow is dan ruwweg als volgt:

voorbereiden ingezonden werk:

DV inladen/capture in FinalCutPro [FCP], checken op drop-outs, aspectratio, sync, audiobitrate controleren, croppen van overscan
DATAkopieeren naar RAW-directory, checken op corruptie, indien mogelijk inladen in FCP. eventueel op zoek naar de juiste codec. als deze alleen commercieel verkrijgbaar is; contact met de maker. controle bitrate/audiocodec, sync. dit kan resulteren in een vroegtijdige beslissing dat niet alles op 1 DVD past vanwege gekozen bitrate, waarna contact volgt of de compressie mag worden opgevoerd. er is dan origineel materiaal nodig, of de artiest maakt zelf een nieuwe versie die weer opnieuw gecontroleerd moet worden. checken op drop-outs, aspectratio, sync, audiobitrate controleren, croppen van overscan
DVD VOB bestanden kopieeren, kijken welke je nodig hebt [openen met quicktimepro of iets dergelijks] demultiplexen [ik gebruik hiervoor FFMegX, een freeware programma: je kiest bij tools voor demux en klikt daarna op browse om de juiste VOB bestanden in te laden, we hebben nu nadat de file is gedemultiplexed, een situatie die gelijk is aan de DATA modus

daarna volgt het standaard deel waarin we gaan exporteren naar MPEG2 en AC3 al dan niet met surround; het maken van menu's, loops en vaak stories omdat er voor verschillende dagen verschillende afspeellijsten zijn.let er op dat sommige programma's geen mixed aspect-ratio's ondersteunen. bij je export vanuit FCP is er dus de kans om te zorgen dat alle aspect ratio's identiek zijn.

als dan de DVD af is zitten we vlak voor de deadline en is het tijd om zo snel mogelijk de DVD op de juiste plek te krijgen bij de juiste persoon. we rennen nog even door..

natuurlijk hebben wij het hier over werk waartoe wij opdracht krijgen van de rechthebbenden.

 

  Invite-AV - Advies over en verhuur van beamers, hd camera's en audio apparatuur.
   Phoenixstraat 56   2611 AM Delft   tel 06.17140481   fax 015.21127631   info@invite-av.nl