chromakey sets bedriegelijk echt

... terug

je ziet ze meer en vaker dan je denkt. groene en blauwe schermen met van die mooie markers die je alleen maar denkt te kennen van botsproeven. in veel tv-series wordt uit budget oogpunt gewerkt met stockmateriaal en greenscreensets. waar het eens bij de weerberichten in het journaal en goedkoop geproduceerde 'entertainment na 22u op de commerciele zender' bleef, zie je nu complete sets in series op tv. en als je het niet weet; trap je er nog makkelijk in ook

 

de techniek waarbij een bepaalde kleur [chroma] wordt gebruikt als een alpha-kanaal [transparantie] om daarmee goedkoop onderscheid te maken tussen object/voorgrond en later in te vullen achtergrond, noemen we chromakeying. in de volksmond is dit ook bekend als greenscreen danwel bluescreen opnames. dit omdat dit de meest gebruikte kleuren zijn. theoretisch kan je natuurlijk elke kleur gebruiken. het probleem bij rood is dat deze veel in huidtinten voorkomt, waarmee je dus grotere kans loopt dat ook de persoon in de voorgrond als transparant wordt aangemerkt.

bij bewegende camerastandpunten zal je de computer ook moeten kunnen vertellen hoe het perspectief van de diverse lagen achtergrond en 3D-objecten ten opzichte van elkaar verschuift. anders zal de digitale set zeer onnatuurlijk aandoen. de techniek waarbij je de diepte van je set in het juiste perspectief houdt doormiddel van het optekenen van vlakken in de ruimte; heet rotoscoping. feitelijk bouw je een set na in een 3D-tekenpakket waarbij je frame voor frame kan aangeven waar de horizon ligt en hoe de diverse vlakken in de ruimte zich verhouden tot de voorgrond en de camera.

bullet
 

de bullets die op de  vlakken geplakt zijn dienen daarbij als hulpmiddel. naast het feit dat ze vaste punten aangeven waarmee je makkelijk 0-punten in je 3-D tekening kan definieren, zijn ze ook herkenbaar als zodanig voor de juiste software zodat er een mate van automatisering mogelijk is. omdat het perfecte circels zijn, kan aan de hand van de orientatie en de skewing [optische vertekening door as-verdraaiing] bepaald worden onder welke hoek een vlak staat ten opzichte van de beginpositie en de camera.

naast chromakeying kan je ook luma-keying gebruiken waarbij je een bepaalde helderheid [luma-kanaal] aanhoudt als transparant. voorbeelden van gebruik hiervan zijn ondertiteling-streams waarbij zwart voor transparant staat en wit voor solid. alles wat zwart is wordt video; en het wit [de tekst] blijft ondoorzichtig en is dus als laag op de video zichtbaar. daarbij kan je nog grijswaarden aangeven voor semi-transparante zaken als schaduw/outline e.d.

 zie hier een filmpje met daarin een duidelijk beeld van hoe vaak deze techniek wordt toegepast met succes
 

een goede handleiding voor beginnende chromakeyers

pirates of the caribbean maakt er ook veel gebruik van

of sincity waar bijna alle sets digitaal waren

 

 

  Invite-AV - Advies over en verhuur van beamers, hd camera's en audio apparatuur.
   Phoenixstraat 56   2611 AM Delft   tel 06.17140481   fax 015.21127631   info@invite-av.nl